Crosstrainer workout voor het afvallen en om calorieƫn te verbranden

Heb je een crosstrainer gekocht? Dan wil je natuurlijk een goede crosstrainer workout voor het afvallen van gewicht. Wij hebben voor je alvast een standaard trainingsschema samengesteld. Ideaal voor het verbranden van calorieƫn.

Welke spieren train je?

Tijdens het trainen met een crosstrainer worden veel verschillende spieren gebruikt. Hieronder staat een opsomming van de spieren die je traint met met een workout met een crosstrainer:

  • Buikspieren
  • Triceps
  • Hamstrings
  • Quadriceps
  • Biceps
  • Billen

Tips voor het afvallen en trainen met de crosstrainer

Een workout met een crosstrainer heeft veel voordelen voor het gehele lichaam. Dankzij de training op een crosstrainer worden zo goed als alle spieren getraind. Je armen, benen, dijen en billen. Daarnaast zorgt een crosstrainer voor minder stress op je gewichten in vergelijking met een loopband.

Maar hoe gebruik je een crosstrainer op de juiste manier en zorg je voor een efficiƫnt mogelijke training? Om die reden hebben wij hieronder enkele tips opgesteld voor het afvallen met de crosstrainer.

Tip 1: Zorg voor een goede positie op het apparaat

Zorg voor een goede positie van je rug op het apparaat. Het is de bedoeling dat je rug recht is. Kijk dus niet naar je voeten tijdens de training. Het is ook belangrijk om je schouders omhoog te houden tijdens de training om nekpijn tegen te gaan.

Plaats je handen op de handgrepen van het apparaat. Zorg dat ze niet te laag zitten op de handgrepen, want hierdoor ga je naar voren leunen. Dit is weer slecht voor je rug.

De positie en beweging van je armen zijn ook uitermate belangrijk bij het trainen met een crosstrainer. Wanneer je de buitenste handvatten gebruikt, dan train je ook het bovenlichaam en de armspieren door de beweging van je benen te begeleiden.

Zorg dat je voeten plat staan op de pedalen en duw de pedalen naar beneden met je hiel. Het is niet de bedoeling om je enkel te belasten. Hierdoor kunnen blessures ontstaan. Je hiel til je op als de pedalen omhoog gaan. Het lijkt soms ingewikkeld, maar als je op de crosstrainer staat is het vanzelfsprekend!

De beweging van je benen moeten vloeiend zijn. Je benen moeten tegelijk naar voren en naar beneden gaan en dan naar achteren door iets omhoog te gaan en dan de cyclus te herhalen. In het begin is het even wennen, maar daarna gaat het vrij simpel!

Tip 2: Crosstrainer gebruiken voor het afvallen

De crosstrainer is een goed apparaat voor het afvallen van gewicht. Maar hoeveel calorieƫn doe je daadwerkelijk verbranden? Dit hangt af van de intensiteit van je training. Een training met een hoge weerstand zorgt ervoor dat je meer calorieƫn doet verbranden.

Wil je graag een kilo afvallen met de crosstrainer? Dan zul je 3 keer per week 1 uur intensief moeten trainen op de crosstrainer. Dit komt neer op 13 uur trainen per maand. Als je dit volhoudt zul je na Ć©Ć©n maand 1 kilo afvallen. Stel je wilt een halve kilo afvallen, dan kun je ervoor kiezen om 30 minuten te trainen. Dan zul je na Ć©Ć©n maand een halve kilo kwijt zijn.

Wil je graag sneller afvallen? Dan kun je ervoor kiezen om intensiever te trainen, want hoe intensiever de training, hoe meer calorieƫn je verbrandt. Alleen het nadeel van een intensieve training is, dat je dit minder lang kan volhouden. Om die reden raden wij aan om een intensieve training af te wisselen met cardio-oefeningen met een gemiddelde intensiteit.

Hoeveel calorieƫn verbrand je per minuut op een crosstrainer?

Met een goede workout op de crosstrainer worden een groot aantal calorieƫn verbrand. Als je een workout van een half uur voltooid op de crosstrainer zul je gemiddeld 270 calorieƫn verbanden als je 55 kilo weegt. Als je 85 kilo weegt, dan zul je ongeveer 400 calorieƫn verbanden.

Crosstrainer training om calorieƫn te verbranden

Om zo veel mogelijk calorieĆ«n te verbranden om af te vallen op de crosstrainer dan is het van belang dat je een goed trainingsschema hebt waarbij je de weerstandsniveaus steeds een stukje opvoert. Hieronder vind je een voorbeeld van zoā€™n trainingsschema.

Crosstrainer workout trainingsschema voor het afvallen

MinutenWat moet je doen?Weerstandsniveau
00:00-05:00Warming-up: voorwaartse voetbeweging + gebruik handvaten3
05:00-06:00Voer het weerstandsvermogen op5
06:00-07:00Achterwaartse voetbeweging + gebruik handvaten5
07:00-09:00Voorwaartse voetbeweging + losse handvaten7
09:00-11:00Voorwaartse voetbeweging + gebruik handvaten10
11:00-13:00Achterwaartse voetbeweging + gebruik handvaten6
13:00-15:00Voorwaartse voetbeweging + gebruik handvaten8
15:00-19:00Voorwaartse voetbeweging + gebruik handvaten6
19:00-21:00Achterwaartse voetbeweging + gebruik handvaten6
21:00-22:00Voorwaartse voetbeweging + gebruik handvaten6
22:00-24:00Voorwaartse voetbeweging + gebruik handvaten10
24:00-29:00Achterwaartse voetbeweging + gebruik handvaten8
29:00-31:00Voorwaartse voetbeweging + gebruik handvaten8
31:00-34:00Achterwaartse voetbeweging + gebruik handvaten8
34:00-35:00Voorwaartse voetbeweging + gebruik handvaten5
35:00-40:00Cooling-down: voorwaartse voetbeweging + gebruik handvaten3

Is bovenstaand trainingsschema nog iets te intensief? Dat is helemaal niet erg. Je kan onderdelen naar keuze uit bovenstaand schema nog even achterwege laten. Zorg er wel voor dat je altijd een warming up en cooling down in je training verwerkt. Hiermee voorkom je blessures die je liever niet wil oplopen tijdens het sporten.

Daarnaast is het raadzaam om de voorwaartse en achterwaartse voetbewegingen in je training te houden. Veel train plezier en succes met je professionele crosstrainer!

crosstrainer afvallen workout schema