Home > Crosstrainer

Crosstrainer kopen?

Wil je graag een crosstrainer kopen? Sport en Afvallen geeft alle informatie die je zoekt over crosstrainers, ook wel elliptical genoemd. Daarnaast geven we ook tips voor het kopen van een crosstrainer. Dankzij deze informatie kan jij een goede keuze maken tijdens het kopen van een crosstrainer!

Je leest hier welke crosstrainer je het beste kunt kopen, wat een crosstrainer nu daadwerkelijk is en welke voordelen het apparaat je te bieden heeft.

Crosstrainers vergelijken?

Wil je graag een crosstrainer kopen maar ze eerst even vergelijken? Dat is natuurlijk logisch, want je wil natuurlijk een goede keuze maken! Sport en Afvallen heeft gekeken naar de beste crosstrainers per segment.

Bekijk ze hieronder:

 

Bekijk het aanbod crosstrainers:

Wil je graag meteen een aanbod van verschillende crosstrainers zien? Bekijk dan hieronder het aanbod van crosstrainers van Coolblue:

>> Crosstrainers bij Coolblue <<

>> Crosstrainers bij Betersport << 

>> Crosstrainers bij Fitwinkel.nl <<

Wat is een crosstrainer?

Een crosstrainer is een fitnessapparaat geschikt voor cardio. Het apparaat traint bijna alle spieren van het lichaam. Voornamelijk de spieren van je schouders en benen, maar ook je romp (buik, rug en zij) worden belast. Het is een van de populairste apparaten in de sportschool.

Een crosstrainer bestaat uit een soort van wiel, ook wel vliegwiel genoemd, waaraan twee loopplanken aan vastzitten. Aan deze planken zitten dan weer twee hendels voor je handen. Bij het trainen met dit soort apparaat beweeg je de armen en de benen. De beweging die je maakt lijkt op de beweging bij het langlaufen. 

Het fitnessapparaat is zeer geschikt voor het verbeteren van je conditie, het versterken van meerdere spiergroepen of voor verbranden van vet. De crosstrainer is dus geschikt voor sporten en afvallen!

Crosstrainer kopen

Welke spieren train je met een crosstrainer?

Voordat je een crosstrainer gaat kopen wil je natuurlijk precies weten welke spieren je ermee traint. Met een crosstrainer train je de volgende spieren:

  • Buikspieren
  • Beenspieren, waaronder je dijbenen, kuitspieren en hamstrings
  • Biceps
  • Triceps
  • Quadriceps
  • Hamstrings
  • Rugspieren
  • Bilspieren
  • Schouders

Voornamelijk worden je kuiten, bilspieren, bovenbeenspieren en dijbenen belast.

Van het trainen met een crosstrainer kan je dus stellen dat je heel je lichaam traint. Dit is het grootste voordeel ten opzichte van fietsen op een hometrainer of hardlopen op een loopband.

Wanneer je de het apparaat gebruikt in tegengestelde richting ligt de focus vooral op je billen en bilspieren. Met een crosstrainer krijg je niet echt een afgetraind en gespierd lichaam. Het apparaat is meer geschikt voor het afvallen van gewicht. Indien je echte spiergroei wil realiseren, dan heb je betere fitnessapparaten voor thuis.

Afvallen met een crosstrainer

Tijdens het trainen met een crosstrainer verlies je gemiddeld 8 tot 12 calorieën per minuut. Niet verkeerd toch? De crosstrainer is dus een prima apparaat om af te vallen. Dit komt voornamelijk doordat de hartslag snel verhoogd wordt naar het niveau waar het verbrandingsproces van start gaat.

Echter moet je er wel voor waken dat je hartslag niet té hoog wordt. Wanneer dit gebeurd kom je namelijk buiten de verbrandingszone en is de work-out minder effectief om af te vallen.

Maar wanneer zit je in de beste verbrandingszone? Dit is uit te rekenen met een eenvoudig rekensommetje:

Maximale harstslag berekenen: 220 – je leeftijd = maximale hartslag. Bijvoorbeeld. Je bent 35 jaar, je maximale hartslag is dan: 220-35 = 185.

De verbrandingszone is een zone die tussen twee getallen in zit. De ondergrens van de verbrandingszone ligt bij 60% van je maximale hartslag (0.6*185=111) en de bovengrens van de verbrandingszone ligt bij 75% van je maximale hartslag (0.75*185=138,75).

Reken dit voor jezelf uit en gebruik een hartslagmeter om te monitoren of jij in tijdens het trainen in je verbrandingszone zit/blijft.

Hoeveel keer per week moet je trainen op een crosstrainer?

Dit ligt puur eraan wat je wilt bereiken met de training en hoe ervaren je bent met fitness. Als je een beginner bent, dan zal een dagelijkse training erg zwaar worden. Ervaren sporters daarentegen kunnen dit wel doen.
 
Wil je iedere dag graag trainen? Dan is het aan te raden om rond de 10 tot 40 minuten te trainen op een crosstrainer. Hierdoor heb je net genoeg beweging om de vetbranding op gang te helpen. Het is ook niet te lang, waardoor je jezelf kan overbelasten.
 
Als je niet iedere dag wil sporten, dan raden we aan om minimaal 3 keer per week te trainen met het apparaat. Als je minder traint dan 3 keer per week of er teveel tijd tussen je work-outs zit, dan moet je lichaam elke keer opnieuw beginnen met opbouwen. Hierdoor zal het niet direct helpen bij het afvallen van gewicht.

Voordelen en nadelen van een crosstrainer

Een crosstrainer heeft voor- en nadelen. We gaan eerst in op de voordelen van het meest populaire fitnessapparaat.

De crosstrainer heeft een zeer positief effect op je bloeddruk en zorgt voor een verminderde kans op hart- en vaatziekten. Daarnaast helpt een crosstrainer om een zwakke rug te trainen.

Het is een ideaal apparaat voor de beginnende sporter, want bijna iedereen kan ermee vooruit. Of je nu zwakke spieren hebt of weinig ervaring met fitness.

Hieronder staan eerst een aantal voordelen van een crosstrainen en daarna volgen de nadelen.

Voordelen crosstrainer

1. Minimale belasting gewrichten

Voor mensen met zwakke knieën of enkels is de crosstrainer echt een aanrader. Crosstrainen heeft veel overeenkomsten met hardlopen. Het voordeel van crosstrainen tegenover hardlopen is dat je geen wrijving hebt met bijvoorbeeld het wegdek. Hierdoor is de belasting op je gewrichten vele malen lager.

2. Afvallen

De crosstrainer is een geschikt cardio apparaat om kilo’s te verliezen. Wanneer je zorgt voor een gevarieerde work-out, een work-out met intervallen, verbrand je ook op de crosstrainer veel calorieën. Daarnaast gaat het verbranden van calorieën ook langer door dan alleen de periode dat je daadwerkelijk beweegt. Door te trainen op de crosstrainer verbrand je gemiddeld 8 tot 12 calorieën per minuut.

3. Full body workout

Tijdens een work-out op de crosstrainer worden vrijwel alle spieren van je lichaam getraind. Voor een full body work-out is het belangrijk dat je afwisselt in voorwaartse en achterwaartse bewegingen en dat je varieert in het wel of niet vasthouden van de handvaten.

Wanneer je een voorwaartse beweging maakt, ligt de focus vooral op de voorkant van je benen en wanneer je een achterwaartse beweging maakt is dit precies andersom. Het vasthouden van de handvaten heeft als gevolg dat je schouders, armen en rug getriggerd worden. Wanneer je de handvaten loslaat, ligt de focus vooral op je core (je buik en je onderrug).

4. Sterke beenspieren

Crosstrainen is een erg goede manier om sterkere onderbenen te krijgen. Bij het crosstrainen gebruik je namelijk al je spieren in je onderbenen. Dit komt omdat door de beweging van de crosstrainer de spieren in je onderbeen op spanning komen. Dit resulteert in sterkere onderbenen.

5. Goed bij rugklachten

Doordat je met het trainen op een crosstrainer weinig weerstand hebt, is het een ideale manier om je rugspieren en de stabiliteit te trainen. Doordat de training weinig belastend is, is het bij veel mensen die rugklachten ervaren toch mogelijk om aan crosstraining te doen.

6. Goed voor je gezondheid

Cardiotraining heeft veel positieve effecten op je gezondheid. Zo verbeterd cardiotraining je conditie, heeft het een positief effect op je bloeddruk, verminderd het de kans op hart- en vaatziekten en verminderd het de kans op botontkalking. Al met al, zeer goed voor je gezondheid.

Nadelen crosstrainer

1. Eentonige training

Het trainen met een crosstrainer is altijd dezelfde beweging. Hierdoor kan het trainen met het apparaat erg eentonig worden. Het enige wat veranderd tijdens het trainen is dat je harder en zachter kan gaan. De beweging op het apparaat zal niet veranderen.

2. Neemt veel ruimte in

Een crosstrainer neemt redelijk wat ruimte in beslag. Niet iedereen heeft die ruimte hiervoor beschikbaar. Er zijn gelukkig verschillende crosstrainers, zoals inklapbare, die weer wat minder ruimte innemen. Het is wel iets waarover je moet nadenken bij het kopen van een crosstrainer. Bedenk dus goed welke crosstrainer bij jouw past en of die in de ruimte past waarin je het apparaat wil plaatsen.

3. Maximaal gewicht

Een crosstrainer kan veel gewicht houden, maar er zit wel een maximaal gebruikersgewicht aan. De meeste crosstrainers kunnen tot 150 kg houden aan gewicht, al zijn er ook apparaten die zwaarder aan kunnen. Kijk goed bij de productinformatie welk gewicht een crosstrainer kan houden, zodat je er geen koopt die niet geschikt is voor je gewicht. 

Tips voor het kopen van een crosstrainer

Sport en Afvallen geeft nog een aantal tips waarop je moet letten voordat je een crosstrainer gaat kopen.

Hieronder staat een opsomming van een aantal zaken waar je rekening moet houden bij de aanschaf:

  • Wat is het budget voor het kopen van het apparaat?

Crosstrainers zijn te koop vanaf 300 euro, maar de duurste modellen zijn zeker 2100 euro. Het is daarom uiterst belangrijk om een budget te bepalen, voordat je een keuze maakt in een bepaald model.

  • Waar moet het apparaat komen te staan?

De locatie waar je het apparaat wil plaatsen moet natuurlijk over genoeg ruimte beschikken. Een crosstrainer neemt nu eenmaal een groot oppervlak in beslag.

Indien je weinig plek hebt op de locatie waar je het apparaat wilt plaatsen, dan kun je kiezen voor een inklapbare crosstrainer. Die nemen minder ruimte in beslag dan een normale crosstrainer.

  • Welke functionaliteiten vind je belangrijk?

Elke crosstrainer beschikt over bepaalde functionaliteiten. Dit zijn functionaliteiten als een display, speakers, bediening via je smartphone en nog veel meer! Voordat je een weloverwogen keuze maakt is het slim om te bepalen welke functies je graag op je crosstrainer wilt hebben.

  • Wat is je gewicht?

Je gewicht is belangrijk bij het kiezen van een crosstrainer. In de specificaties van een crosstrainer staat het maximale gebruikersgewicht. De meeste kunnen zeker 130 kilo aan gebruiksgewicht aan.

  • Wat is je lengte?

Je lengte is ook een belangrijke factor bij het kiezen van een crosstrainer. Dit is voornamelijk voor de lengtepas belangrijk. Hier gaan we dadelijk dieper op in.

  • Over welke trainingsfuncties moet de crosstrainer beschikken?

Over het algemeen zijn crosstrainers uitgerust met een groot aantal trainingsfuncties. Het is een kwestie van persoonlijke voorkeur welke trainingsfuncties je graag wilt hebben.

  • Zoek je een budget, middenklasse of professioneel apparaat?

Een budget crosstrainer heeft logischerwijs een korte levensduur, dan een professioneel apparaat. Alleen zijn beide wel in verschillende prijsklassen te vinden. 

  • Wat is het gewicht van het vliegwiel?

Een van de belangrijkste eigenschappen van een crosstrainer is het vliegwiel. Het wiel zorgt voor weerstand tijdens het gebruik van het apparaat. Hoe zwaarder, hoe zwaarder je ook kunt trainen. Er is veel keuze in het gewicht van een vliegwiel, maar het is zeker belangrijk om hiermee rekening te houden.

  • Welke lengtepas moet ik gebruiken?

De lengte van de pas zorgt voor andere bewegingen. Als je een korte lengte pas instelt, dan heb je meer een soort step beweging. Een langere lengtepas lijkt meer op een hardloopbeweging. De lengte van jezelf is belangrijk bij het bepalen van de lengtepas. Zo zet een klein persoon minder grote stappen en heeft die dus een kleinere lengtepas nodig dan een groot persoon.

Een persoon tot 160 cm kan het beste een lengtepas van 40 – 45 cm gebruiken.

Personen van 170 – 200 cm kunnen weer het beste een lengtepas van 45 – 55 cm gebruiken.

Crosstrainer bestellen?

Ben je overtuigd om een crosstrainer te bestellen? Ga dan op zoek naar de crosstrainer die perfect bij je past! Wij hebben meerdere crosstrainers bekeken en de beste voor je op een rijtje gezet.

Je bekijkt onze crosstrainer koopadviezen hieronder:

Crosstrainer bestellen