Crosstrainer

Crosstrainer

De crosstrainer is een van de meest populaire fitness apparaten in de sportschool. Maar ook wanneer je thuis lekker wilt sporten is de crosstrainer een erg goed apparaat. Heerlijk een half uur tot drie kwartier sporten terwijl je naar je favoriete serie kijkt of met een lekker muziekje op de achtergrond. Naast dat het lekker ontspannend is, heeft het ook nog vele voordelen voor je gezondheid!

Voordelen crosstrainer

1. Weinig impact op je spieren

Voor mensen met zwakke knieën of enkels is de crosstrainer echt een aanrader. Crosstrainen heeft veel overeenkomsten met hardlopen. Het voordeel van crosstrainen tegenover hardlopen is dat je geen wrijving hebt met bijvoorbeeld een wegdek waardoor de belasting van je gewrichten vele malen lager is.

2. Je verliest kilo’s

Hoewel de crosstrainer een cardio apparaat is, kun je wel degelijk kilo’s verliezen met dit fitness apparaat. Wanneer je zorgt voor een gevarieerde work-out, een work-out met intervallen, verbrand je ook op de crosstrainer veel calorieën. Daarnaast gaat het verbranden van calorieën ook langer door dan alleen de periode dat je daadwerkelijk beweegt. Door te trainen op de crosstrainer verbrand je gemiddeld 8 tot 12 calorieën per minuut.

3. Full body workout

Tijdens een work-out op de crosstrainer worden vrijwel alle spieren van je lichaam gebruikt en getraind. Voor een full body work-out is het belangrijk dat je afwisselt in voorwaartse en achterwaartse bewegingen en dat je varieert in het wel of niet vasthouden van de handvaten. Wanneer je een voorwaartse beweging maakt, ligt de focus vooral op de voorkant van je benen en wanneer je een achterwaartse beweging maakt is dit precies andersom. Het vasthouden van de handvaten heeft als gevolg dat je schouders, armen en rug getriggerd worden. Wanneer je de handvaten loslaat, ligt de focus vooral op je core (je buik en je onderrug).

4. Sterke onderbenen

Crosstrainen is een erg goede manier om sterkere onderbenen te krijgen. Bij het crosstrainen gebruik je namelijk al je spieren in je onderbenen wat resulteert in sterkere onderbenen.

5. Goed bij rugklachten

Doordat je met het trainen op een crosstrainer weinig weerstand hebt, is het een ideale manier om je rugspieren en de stabiliteit te trainen. Doordat de training weinig belastend is, is het bij veel mensen die rugklachten ervaren toch mogelijk om aan crostraining te doen.

6. Goed voor je gezondheid

Een crosstrainer is een cardio apparaat. Cardiotraining heeft veel positieve effecten op je gezondheid. Zo verbeterd cardiotraining je conditie, heeft het een positief effect op je bloeddruk, verminderd het de kans op hart- en vaatziekten en verminderd het de kans op botontkalking.

Welke spieren train je op een crosstrainer

Met een crosstrainer train je heel je lichaam, dit is ook meteen het grote voordeel van de crosstrainer ten opzichte van fietsen of hardlopen. Met crosstrainen ontwikkel je spieren zoals je buikspieren, biceps, triceps, quadriceps en hamstrings. Wanneer je de crosstrainer gebruikt in tegengestelde richting ligt de focus vooral op je billen en bilspieren. Dankzij de crosstrainer ga je echter geen getraind en gespierd lichaam krijgen. Afvallen met de crosstrainer gaat daarentegen prima, maar wil je echt spiergroei realiseren, dan zal je toch echt aan de gewichten moeten.

Afvallen met de crosstrainer

Tijdens het crosstrainen verlies je gemiddeld 8 tot 12 calorieën per minuut. Niet verkeerd toch? De crosstrainer is dus een prima apparaat om af te vallen. Dit komt namelijk omdat de hartslag snel verhoogd wordt naar het niveau waar het verbrandingsproces van start gaat.

Verbrandingsproces crosstrainer

Met de crosstrainer kom je snel op het niveau waar het verbrandingsproces gestart wordt. Echter moet je er wel voor waken dat je hartslag niet té hoog wordt. Wanneer dit gebeurd kom je namelijk buiten de verbrandingszone en heeft de work-out minder effect om af te vallen. Maar wanneer zit je in de verbrandingszone? Dit is uit te rekenen met een eenvoudig rekensommetje:

220 – je leeftijd = maximale hartslag. Bijvoorbeeld. Je bent 35 jaar, je maximale hartslag is dan: 220-35 = 185.

De verbrandingszone is een zone die tussen twee getallen in zit. De ondergrens van de verbrandingszone ligt bij 60% van je maximale hartslag (0.6*185=111) en de bovengrens van de verbrandingszone ligt bij 75% van je maximale hartslag (0.75*185=138,75).

Crosstrainer work-out

Wat is nu de meest effectieve manier om calorieën te verbranden op de crosstrainer? Interessant om te weten natuurlijk. Om zo veel mogelijk calorieën te verbranden op de crosstrainer is het van belang dat je een goed trainingsschema hebt waarbij je de weerstandsniveaus steeds een stukje opvoert. Hieronder vind je een voorbeeld van zo’n trainingsschema.

MinutenWat moet je doenWeerstandsniveau
00:00-05:00Warming-up: voorwaartse voetbeweging + gebruik handvaten3
05:00-06:00Voor het weerstandsvermogen op5
06:00-07:00Achterwaartse voetbeweging + gebruik handvaten5
07:00-09:00Voorwaartse voetbeweging + losse handvaten7
09:00-11:00Voorwaartse voetbeweging + gebruik handvaten10
11:00-13:00Achterwaartse voetbeweging + gebruik handvaten6
13:00-15:00Voorwaartse voetbeweging + gebruik handvaten8
15:00-19:00Voorwaartse voetbeweging + gebruik handvaten6
19:00-21:00Achterwaartse voetbeweging + gebruik handvaten6
21:00-22:00Voorwaartse voetbeweging + gebruik handvaten6
22:00-24:00Voorwaartse voetbeweging + gebruik handvaten10
24:00-29:00Achterwaartse voetbeweging + gebruik handvaten8
29:00-31:00Voorwaartse voetbeweging + gebruik handvaten8
31:00-34:00Achterwaartse voetbeweging + gebruik handvaten8
34:00-35:00Voorwaartse voetbeweging + gebruik handvaten5
35:00-40:00Cooling-down: voorwaartse voetbeweging + gebruik handvaten3

Crosstrainer kopen

Wilt u een crosstrainer kopen met een bepaald kenmerk, of een bepaalde eigenschap? Dan heb ik hieronder de eigenschappen van de crosstrainers staan met daarachter de link naar de best bijpassende crosstrainer voor die specifieke eigenschap.

Wanneer u de beste crosstrainers van dit moment met elkaar wilt vergelijken, lees hier dan  meer over de top 5 crosstrainers van 2017.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *