FitBike Ride 5

Hometrainer

De hometrainer is een populair fitnessapparaat voor cardiotrainingen. De hometrainer is in feite een fiets voor binnen. Het is mogelijk om de hometrainer in de sportschool te gebruiken, maar wanneer je ook lekker thuis voor jezelf wilt trainen, is het ook mogelijk om een hometrainer online aan te schaffen. Zo kun je thuis heerlijk een half uurtje tot drie kwartier sporten terwijl je bijvoorbeeld je favoriete serie kijkt of met een lekker muziekje op de achtergrond. Naast dat het trainen op de hometrainer fijn en ontspannend is, heeft het ook nog vele voordelen voor je gezondheid.

Voordelen hometrainer

1.     Afvallen op de fiets

Wanneer je wilt afvallen, dan is de fiets een zeer goede keuze. Let er echter wel op, afvallen begint met een goede voeding. Het afvalproces wordt voor 70% bepaald door een goede en gezonde voeding en voor 30% door voldoende beweging. Dit neemt dus niet weg dat beweging een zeer belangrijk onderdeel is om af te vallen. Wanneer je wilt afvallen met behulp van beweging, dan is de hometrainer een erg goede keuze. Het voordeel van afvallen op de hometrainer is dat je op de hometrainer voldoende en zware inspanning hebt, zonder dat je een zware belasting op je gewrichten hoeft uit te oefenen. Wanneer je zorgt voor een regelmatige hartslag, is de hometrainer een perfect fitnessapparaat om af te vallen.

2.     Regelmatige hartslag om vet te verbranden

Een belangrijke reden waarom je afvalt van het trainen op de hometrainer is door de regelmatige hartslag. Deze regelmatige hartslag komt tot stand omdat je op een relatief rustige manier traint. Je benen gaan rond in een vast tempo wat ervoor zorgt dat je een regelmatige en relatief lage hartslag zult hebben. Het is belangrijk dat je een vast maar ook redelijk intensief tempo kiest. Het trekken van een sprint is niet nodig wanneer je meer vet wilt verbranden. In plaats van het trekken van een sprint is het wel aan te raden om op hetzelfde tempo te blijven fietsen. Hierdoor komt je hartslag namelijk lager te liggen, waardoor je er uiteindelijk makkelijker in slaagt om af te vallen. Wanneer je gaat trainen is het daarom ook belangrijk om onderscheid te maken tussen oefeningen op een hoge inspanning, om aan je conditie te werken, en tussen oefeningen met in minder hoge inspanning om vet te verbranden.

3.     Train spieren in je benen en billen

De hometrainer is een ideaal fitnessapparaat wanneer je de spieren in je benen en je billen wilt trainen. Billen zijn een bekende plaats waar vet zich zal ophopen. Daarom is het trainen op de hometrainer ook zo goed. Je billen zullen er dankzij het trainen namelijk strakker uit komen te zien. Maar ook voor het trainen van je benen is de hometrainer perfect. Het nadeel van de hometrainer is daarentegen dat je de spieren in je bovenlichaam niet tot nauwelijks traint.

4.     Minder stress, meer zelfvertrouwen

Sporten is een medicijn tegen stress. Wanneer je aan de voordelen van sport denkt, denk je vaak in eerste instantie aan de fysieke voordelen. Maar sporten heeft ook mentale voordelen. Doordat je lichaam in een betere conditie is, zal je merken dat je zelf ook energieker bent en minder stress zult ervaren. Ook omdat je tijdens het sporten een lekker momentje voor jezelf hebt, om lekker je verstand op nul te zetten en te ontspannen zal je minder stress ervaren. Daarnaast werkt het trainen op de hometrainer ook mee aan het zelfvertrouwen. Het is namelijk een feit dat je door regelmatig te sporten beter in je vel gaat zitten. Je  krijgt namelijk meer eigenwaarde, een betere conditie en meer energie.

Welke spieren train je op een hometrainer

Tijdens het trainen op de hometrainer worden met name je bilspieren en je beenspieren aan het werk gezet. Met name je bovenbeenspieren verrichten veel werk en worden dankzij de hometrainer een stuk sterker. Je bovenbeenspieren duwen namelijk de trappers weg en zorgen voor de snelheid waarmee je traint. Ook je kuiten en je hamstrings worden getraind. Dit gebeurt wanneer je de trappers van de fiets omhoog brengt. Om een goed tempo vast te kunnen blijven houden is het belangrijk dat je tijdens het fietsen stil zit. Hier zorgen je bilspieren voor. Zij zorgen er namelijk voor dat je niet heen en weer schuift over je zadel. Tenslotte train je ook nog de spieren in je onderrug. Deze zorgen tijdens het fietsen voor een rechte houding.

Afvallen met de hometrainer

Het is van meerdere factoren afhankelijk hoeveel calorieën je verbrand tijdens het fietsen op de hometrainer. Zo is het bijvoorbeeld van belang met welke snelheid en weerstand je traint. Maar ook je eigen lengte en gewicht zijn van invloed op het aantal calorieën dat je verbrand op de hometrainer. De belangrijkste tip om af te vallen op de hometrainer is om ervoor te zorgen dat je op een goed weerstandsniveau fietst en dat je daarnaast ook een gelijk, niet extreem hoog tempo hebt. Wanneer je vet kwijt wilt raken tijdens het trainen op de hometrainer is het van belang dat je bijna iedere dag 20 tot 30 minuten fietst op een stevig, maar niet extreem hoog temp. Het is belangrijk dat je kiest om met regelmaat te trainen. Wanneer je dit niet doet zal het trainen niet heel veel nut hebben.

Hometrainer kopen

Ben je overtuigd van de voordelen van de hometrainer en wil je zelf ook lekker gaan trainen om fit te blijven of misschien wel om af te vallen? Dan heb ik hieronder de beste hometrainers voor je uitgezocht! Ik heb de hometrainers uitgezocht aan de hand van een specifieke eigenschappen. Voor deze specifieke eigenschappen zijn de onderstaande hometrainers de beste die er zijn zodat de keus een stuk gemakkelijker wordt.

Wil je de beste hometrainers van dit moment met elkaar vergelijken? Lies hier dan meer over de hometrainer en vind hier ook de top 5 hometrainers van 2017.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *